- Lektorálás alatt…
1. rész
Pál, a Messiás Jézus kiküldöttje, Isten akarata által, az örök magasabbrendű értelmes élet ígérete szerint, amely a Messiás Jézusban van; Timótheusnak, az én szeretett gyermekemnek: Kegyelem, irgalom, békesség Édesapa Istentől, és a Messiás Jézustól, ami Urunktól!
Hálás vagyok az Istennek, akinek szolgálok őseimtől fogva tiszta lelkiismerettel, amikor szüntelenül megtartom a rólad való megemlékezést az én könyörgéseimben éjjel és nappal, mint aki epedezve vágyakozom téged látni, ahogy megemlékeztem a te könnyeidről, hogy örömmel teljek meg. Mert eszembe jut a benned lévő színészkedésmentes hit, amely benne lakott először a te nagyanyádban, Lóiszban és a te anyádban, Eunikében; de meg vagyok győződve, hogy benned is.
Ami ok miatt emlékeztetlek téged, hogy tüzeld újra fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által. Mert az Isten nem a gyávaság szellemét adta nekünk, hanem a csodás erőét, és az önzetlen szeretetét, és a lehiggasztó kijózanításét. Nem szégyellheted tehát a tanúságtételét a mi Urunknak, sem engem, az ő foglyát, hanem szenvedd el a rosszat a Jóhírrel, Isten csodás ereje szerint; aki megmentett minket és szent hívással hívott, nem a mi cselekedeteink szerint, hanem saját célkitűzése és kegyelme szerint, amely adatott nekünk a Messiás Jézusban a világkorszakok időszakai előtt; most pedig nyilvánvalóvá lett a mi megmentőnk, a Messiás Jézus ragyogó feltűnése által, aki eltörölte a halált, világosságra hozta pedig a magasabbrendű értelmes életet és romolhatatlanságot a Győzelmi jóhír által, amelyre nézve lettem rendelve én hírnökül és kiküldöttül és nem-zsidó nemzetek tanítójául.
Amely ok miatt ezeket is szenvedem, de nem szégyellem, mert tudom, kinek hittem, és meg vagyok győződve, hogy képes az én őrá bízott zálogomat megőrizni arra a napra. Rendelkezz az egészséges Kinyilatkoztatások tipikus mintájával, amelyeket tőlem hallottál hitben és önzetlen szeretetben, amely a Messiás Jézusban van. A rád bízott szép letétet őrizd meg a bennünk lakó Szent Szellem által!
Tudod azt, hogy elfordultak tőlem mind az ázsiabeliek, akik közül való Figellosz és Hermogenész1?Lábjegyzet1Figellosz és Hermogenész: a nevek jelentései ‘kis szökevény’ és ‘szerencse szülte’.
Adjon irgalmat az Úr az Onéziforosz háznépének, merthogy sokszor felüdített engem; és az én láncaimat nem szégyellte, hanem mikor Rómában volt, még igyekezetesebben keresett engem, és meg is talált! Bárcsak megadná neki az Úr, hogy irgalmat találjon az Úrtól azon a napon! És hogy mennyit segédkezett Efeszoszban, te jobban tudod.
2. rész
Te azért, én gyermekem, erősödjél meg a kegyelemben, amely a Messiás Jézusban van; és amiket hallottál tőlem sok tanú által, azokat bízd hitelesen olyan hűséges hívő emberekre, akik elég jók lesznek másokat is tanítani! Te azért szenvedd el a rosszat mint jó katonája a Messiás Jézusnak! Egy katonai szolgálatos sem keveredik bele2 a megélhetés elfoglaltságaiba, mégpedig azért, hogy annak tetsszen, aki őt katonaságba sorozta. Ha pedig küzd is valaki, nem koszorúzzák meg, hacsak nem törvényesen küzdött. A fáradozó földművesnek kell először a termésből részesednie. Fogd fel, amiket mondok! Mert bárcsak adna neked az Úr megértést mindenben!Lábjegyzet2Keveredik bele: a passzív alakú ἐμπλέκομαι (e.: „emplekomai”) szó jelentései még: ‘beleszövődik, összefonódik’. A szó még Péter 2. levelében fordul elő, a világrendszer förtelmeibe való újbóli belekeveredéssel kapcsolatban.
Emlékezz, hogy a Messiás Jézus életre kelt a halottak közül, aki Dávid magvából való az én Jóhírem szerint; amely hirdetésben elszenvedem a rosszat egészen a fogság köteleiig, mint rossztevő; csakhogy az Isten Kinyilatkoztatása nincs megkötözve! Emiatt mindent eltűrök hátrányba kerülve, a választottak miatt, azért, hogy ők is megmenekülésre találhassanak, amely a Messiás Jézusban van, örök dicsőséggel.
Hiteles ez a Kinyilatkoztatás. Mert ha vele együtt meghaltunk, vele együtt is fogunk élni; ha hátrányt szenvedve tűrünk, vele együtt is fogunk királyként uralkodni; ha megtagadjuk, ő is meg fog tagadni minket; ha hűtlenül hitetlenkedünk, ő hű marad; megtagadni önmagát nem képes3.Lábjegyzet3Megtagadni önmagát nem képes: nincs ellentétben a Jézus általi önmegtagadásra való felszólítással: amíg az itt használatos ἀρνέομαι (e.: „arneomai”) inkább ‘letagadó, elutasító, el nem ismerő megtagadást’ jelent, addig az önmegtagadásra való felszólításban használt ἀπαρνέομαι (e.: „aparneomai”) az ‘önmagától teljesen ellökő, eltaszító megtagadást’ jelenti, amely fordítható így is: „lökje el magától az egóját”, „szüntesse meg ismeretségi viszonyát az egójával”, „zárja le kapcsolatát az önös érdekeivel”. Ezzel szemben itt arról van szó, hogy a maga lényét képtelen letagadni.
Ezekre emlékeztesd őket, ahogy meggyőzően tanúskodsz nekik az Úr előtt, hogy ne szócsatázzanak, ami semmi haszonra nem vezet, csak a hallgatók katasztrofális bukására.
Igyekezzél önmagadat kipróbáltként Isten elé állítani, mint egy olyan munkás, akinek nincs miért szégyenkeznie, miközben egyenesen hasogatja a valóigazság Kinyilatkoztatását! A szentségtelen üres hangokat viszont kerüld, mert inkább az istentelenség előrehaladását segítik elő, és az ő szavuknak mintegy rákos terjedése lesz, akik közül való Himenájosz és Filétosz, akik a valóigazsággal kapcsolatban célt tévesztettek, ahogy azt mondogatják leszögezve, hogy a feltámadás már megtörtént, és felforgatják a hitét némelyeknek.
Ugyanakkor a szilárd alapja az Istennek megáll, mely rendelkezik ezzel a pecséttel: Ismeri az Úr azokat, akik az övéi, és álljon el az igazságtalanságtól mindaz, aki nevén nevezi a Messiást! Nagy házban pedig nem csak arany és ezüst edények vannak, hanem fából és cserépből készültek is, némelyek tisztességre, némelyek pedig gyalázatra valók. Ha tehát valaki megtisztította magát ezektől, tisztességre való edény lesz: már megszentelt, és hasznos a gazdájának, minden jó cselekedetre felkészített.
Az ifjúkori kívánságokat viszont kerüld! Viszont mintha üldöznéd, úgy keresd pedig az igazságosságot, hűséges hitet, önzetlen szeretetet, békességet mindazokkal, akik tiszta szívből hívják segítségül az Urat. A bolond és neveletlen kérdezősködéseket viszont kerüld, mint aki tudod, hogy viaskodásokat szülnek. Az Úr rabszolgájának pedig nem kell viaskodnia, hanem gyengéd legyen mindenkihez, tanításra képes, másokat elviselő, aki szelídségben neveli a magukat átellenbe rendelőket, hátha ad nekik az Isten bűnbánatot a valóság felismerésére és kijózanodhatnak a Szétdobáló csapdájából, mint akiket ő élve ejtett foglyul az ő akarata megtevésére.
3. rész
Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehezen elviselhető vad4 idők fognak beállni, mert az emberek ilyenek lesznek: önszeretők, pénzszeretők, kérkedők, előretolakodó feltűnősködők, gyalázkodók, szülőknek makacs engedetlenek, hálátlanok, szentségtelenek, szívtelenek, engesztelhetetlenek, sárdobálók, zabolátlanok, durvák, jót nem szeretők, árulók, elhamarkodottak, önmaguktól elszálltak, gyönyörszeretők inkább, mint istenszeretők, miközben rendelkeznek az istenfélelem látszatával, a csodás erejét pedig megtagadják: ezektől az emberektől is fordulj el! Mert ezek közül valók azok, akik besettenkednek a házakba és foglyul ejtik az olyan, bűnökkel elhalmozott butácska asszonykákat, akiket sokféle kívánságok hajtanak, akik mindenkor kérdezve-gyakorolva tanulnak, és sohasem képesek eljutni a valóigazság felismerésére. Amilyen úton-módon pedig Jannész és Jambrész ellene rendelték magukat Mózesnek, úgy ezek is ellene rendelik magukat a valóigazságnak: megpusztult elméjű emberek, a hit tekintetében a vizsga alapján alkalmatlanok. De nem fognak előrehaladni tovább, mert az ő értelmetlenségük egyértelmű lesz, amint amazoké is az lett.Lábjegyzet4Vad: ugyanaz a szó, mint a gergezénusok két démonizáltjánál Máté könyvében. A görög χαλεπός (e.: „khaleposz”) szó jelentései: ‘nehezen elviselhető/kezelhető, vad, veszélyes, kegyetlen, kemény, zord, zavaró, fájdalmas, elszomorító’.
Te viszont szorosan követted az én tanításomat, az életvitelemet, a célkitűzésemet, a hitemet, a hosszútűrésemet, az önzetlen szeretetemet, a hátrányt elszenvedő kitartásomat, az üldöztetéseimet, a szenvedéseimet, amilyenek velem történtek Antiókhiában, Ikoniumban, Lisztrában, amilyen üldöztetéseket szenvedtem hátrányba kerülve, és mindegyikből megszabadított engem az Úr!
De mindazokat is, akik istenfélően akarnak élni a Messiás Jézusban, üldözni fogják. A nyughatatlan bajlódásokkal teli gonosz emberek pedig és a bűvészkedők előre fognak haladni a rosszabbá válásban, ahogy tévelyítenek és tévelyegnek.
Te viszont maradj meg azokban, amiket gyakorlatiasan megtanultál és rád lettek bízva, mint aki tudod, kitől tanultad gyakorolva, és hogy kisbaba korod óta ismered a Szent Írásokat, amelyek képesek téged bölccsé tenni a megmenekülésre az olyan hit által, amely a Messiás Jézusban van.
Az egész Írás Istentől ihletett élő szellemi fuvallati úton, és hasznos a tanításra, a rábizonyító feddésre, a helyesbítésre, az olyan nevelésre, amely az igazságosságban van, azért, hogy tökéletesen kész lehessen az Isten embere: minden jó cselekedetre felkészített.
4. rész
Tanúskodva kérlek tehát én az Isten és a Messiás Úr Jézus előtt, aki készül ítélni élőket és holtakat, az ő ragyogó feltűnésekor és az ő királysága szerte, hogy hirdesd a Kinyilatkoztatást, állj elő alkalmas-alkalmatlan időben, feddj rábizonyítva, feddj rendre utasítva, ints bátorítva, minden hosszútűréssel és tanítással! Mert meglesz az alkalmas ideje, amikor az egészséges tanítást nem fogják elviselni, hanem a saját kívánságaik szerint fognak felhalmozni maguknak tanítókat, mint akiknek viszket a fülük; és a valóigazságtól a fülüket el fogják fordítani, de a mesékre rá fognak hajlani.
Te pedig józan légy mindenben, szenvedd el a rosszat, tedd a Jóhír hirdetőjének munkáját, a te segédkezésedet teljesítsd be! Mert én már fel leszek áldozva, és az én feloldozásom ideje beállt. A nemes küzdelmet megküzdöttem, a pályafutásomat elvégeztem, a hitet megtartottam. A továbbiakra nézve el van téve nekem az igazságosság győzelmi koszorúja, amelyet át fog adni nekem az Úr azon a napon, az igazságos bíró; de nem csak nekem, hanem mindazoknak is, akik önzetlenül szeretik az ő ragyogó feltűnését.
Igyekezzél eljönni hozzám gyorsan! Mert Démász engem elhagyott, miután beleszeretett a mostani világkorszakba, és elment Thesszalonikába; Krészkész Galáciába; Titusz Dalmáciába. Lukács van egyedül velem. Amint Márkot magadhoz vetted, hozd magaddal, mert ő nekem hasznomra van a segédkezéshez. Tükhikoszt pedig kiküldtem Efeszoszba.
Az utazó köpenyemet, amelyet Tróászban hagytam Kárposznál, eljöveteledkor hozd el, a könyvtekercseket is, különösen a pergameneket!
Alexander, a rézműves, sok rossz dolgot nyilatkozott ellenem: bárcsak visszaadná neki az Úr az ő cselekedetei szerint! Tőle te is őrizkedj, mert igencsak ellene rendelte magát a mi Kinyilatkoztatásainknak!
Az én első védekezésemkor senki sem volt jelen velem, hanem mind elhagytak engem. Bárcsak ne lenne nekik beszámítva! Viszont az Úr mellém állt és megerősített engem, hogy általam a hírnökösködés beteljesedjen, és meghallják mind a nem-zsidó nemzetek; és megszabadultam az oroszlánok szájából. Meg is fog szabadítani engem az Úr minden gonosz cselekedettől, és meg fog menteni az ő mennyei királyságára: akinek jár a dicsőség örökkön örökké! Ámen.
Üdvözöld Priszkát és Aquilát, és az Onéziforosz háznépét! Erasztusz Korinthoszban maradt, Trofimoszt pedig Milétuszban hagytam gyengélkedően. Igyekezzél tél előtt eljönni! Üdvözöl téged Eubúlosz és Púdénsz és Linusz és Klaudia, és a testvérek mindnyájan.
A Messiás Úr Jézus van a te szellemeddel. A kegyelem veletek. Ámen.